Voor veel ondernemers is het elk jaar weer een probleem: de
zomermaanden. Hoewel deze maanden over het algemeen rustiger zijn dan pakweg
november en december is de bezetting van het personeel vaak niet zo makkelijk.
Zeker voor de werknemers die kinderen hebben is de periode dat ze op vakantie
kunnen gelijk. En je kan niet zeggen: ‘ga jij dit jaar maar even niet op
vakantie’. Hoe dan ook, veel werknemers tegelijk afwezig zorgt voor een grotere
werkdruk voor de rest van het personeel. Zeker als je zelf dan ook nog een paar
weekjes weggaat is het maar afwachten of men het op kantoor allemaal kan
bolwerken. Zelf zit je dan ook niet helemaal rustig op je vakantieadres.
Een optie is natuurlijk om vakantiekrachten in te huren. Dit
kan je qua bezetting uit de brand helpen maar is niet goedkoop natuurlijk. Als
je graag enigszins ervaren mensen wilt betaal je al gauw de hoofdprijs aan een
uitzendbureau, terwijl jonge, onervaren werknemers goedkoper zijn, maar ook
minder bekwaam. Lastige dingen waar goed over nagedacht moet worden. Een andere
optie is om een aantal dingen uit te besteden aan een extern bedrijf. Ik noem
als voorbeeld de klantenservice of telefoondienst.
Niets is zo vervelend voor een onderbezet kantoor wanneer de
telefoon constant afgaat. Je kan de telefoon natuurlijk niet negeren, maar het
neemt wel ontzettend veel tijd beslag die niet aan het overige werk kan worden
besteed. Door de telefoon in de zomermaanden uit te besteden aan een inbound
callcenter, zoals antwoordservice-telefoonservice.nl,
kan er een hoop werkdruk worden weggenomen bij het personeel. Bovendien werkt
zo’n callcenter met voordelige tarieven, waarbij je alleen betaalt voor de
doorgeschakelde telefoontjes. Als er niet wordt gebeld betaal je ook niks. Dat
is het grote voordeel ten opzichte van een secretaresse op eigen locatie.